Guide till Minimalistiskt fotografi

När jag började med fotografi för många år sen så kämpade jag med att hitta en stil som passade mig. Jag provade, som så många, med Street photography och andra stilar. Det var såklart roligt, men efter ett tag så kändes det inte kul längre. Mest för att det inte kändes ”som jag”.

Då stötte jag på Minimalism. Minimalistiskt fotografi är en stil som fokuserar på det enkla och avskalade. Motivet ska stå i centrum. Alla andra onödiga element tas bort ur kompositionen. Det ska vara lugnt och behagfullt.

Häng med och lär dig lite mer om denna fantastiska fotografistil

Kapitel 1: Negativt utrymme

Många minimalistiska fotografier kännetecknas ofta av något som kallas för ”negativt utrymme”. Det är ett uttryck du kommer stöta på ofta i den här lilla kursen. Ett negativt utrymme är allt det tomma utrymmet i din bild som omger huvudmotivet. I bilden ovan, på T-baneskylten, så är det såklart allt det vita. Ju mer ”negativt utrymme”, ju mer dras ögonen till huvudmotivet, det ”positiva utrymmet” i bilden.

Men…Det behöver inte alltid vara så uppenbart och vitt som i bilderna ovan.

I de här två bilderna t ex, så finns det inget vitt alls. Det blir alltså inte så uppenbart vad vi vill att ögonen ska dras till. I bild två från Comosjön så finns det två olika, men tydliga motiv. Betongfundamentet till höger och bergen i bakgrunden. Samtidigt finns det väldigt mycket negativt utrymme som gör att ögonen automatiskt drar sig till betongen. Bilden på åkern är bara två olika negativa utrymmen som tillsammans bildar en enhet. Här finns inget tydligt motiv, bara negativt utrymme

När du går ut och tar dina första minimalistiska bilder så försök så mycket som möjligt att hitta det enkla. Ett enkelt motiv gör det lättare att skapa en minimalistisk bild. Just enkelheten är det som jag uppskattar mest med dessa bilder. Tydliga motiv, inget annat som stör och rena linjer.

Genom att använda sig av enkla linjer i kompositionen så kan man lura ögonen att dras mot det du vill. I dessa exempel vill jag att ögonen ska dras mot skorstenarna i ena bilden och mot fönstren i den andra.

Jag gillar ju att ta bilder med geometriska former. Ju rakare linjer dess bättre. Framförallt när jag fotar hus, men även skärgårdsbilder. För det är ju så att du inte måste ta minimalistiska bilder på just hus och andra stadsmotiv. Fungerar alldeles utmärkt även med naturbilder.

En vanlig fråga jag ofta får är den där om färg. Många av mina bilder är i svartvitt, mest för att jag gillar att plåta just så, men det är inte ett måste. Viktigast dock är att färgerna inte får vara för genomträngande. Lagom är bäst.

I nästa del kommer jag gå igenom hur jag komponerar mina bilder.

Övning 1.

Innan dess ska jag ge dig en liten uppgift: Jag vill att du går ut och tar minst tre minimalistiska bilder och postar dem på Instagram med #minimalismmedtomas så kan vi diskutera dina bilder tillsammans.

Kapitel 2: Komposition

Bildkomposition har att göra med hur en bild byggs upp så att den presenterar motivet på bästa sätt.

En bra komposition kännetecknas av att den först leder ögat till det fotografen vill visa, alltså huvudmotivet. Det har vi till viss del redan pratat om i del 1 när vi pratade om linjer.

Det enklaste sättet är att arrangera motivets beståndsdelar så att de känns bekväma och naturliga att se på. Då brukar jag nästan alltid använda mig av något som heter ”tredjedelsregeln”.

Det enklaste sättet att följa den regeln är att göra ett rutnät synligt i sökaren eller på skärmen. Då får du upp nio rutor som gör det lätt att placera ditt motiv. Men ju mer van du blir, så kommer det naturligt.

För att åstadkomma en bild med tredjedelsregeln så placera du motivet eller viktiga element i skärningspunkterna mellan linjerna eller längs linjerna för att skapa en mer dynamisk bild. På så sätt skapas det också ett naturligt negativt utrymme i bilden, och det är ju det vi gärna vill komma åt när vi fotar minimalistiskt.

Denna effekt kan du också nå genom att i din redigering ”croppa” bilden, alltså att du beskär den så att den blir som du tänkt. T ex bilden på måsen här ovanför. Den är tagen på Medborgarplatsen på Södermalm i Stockholm. Helt plötsligt kom den emot mig så jag fick ”skjuta från höften”. När jag sen kom hem och tittade på bilderna så såg jag genast vad jag ville göra. Resultatet har du sett, här kommer originalet

För att sammanfatta ”tredjedelsregeln”: Skapa ett rutnät, i kameran eller ett tänkt sådant. Placera ditt motiv där linjerna skär varandra. Allra helst i ”krysset”, men det fungerar lika bra om du lägger motivet i rutan. Var inte rädd för att testa olika. Det bästa med denna regel är att den inte bara går att använda inom minimalism, utan den går att använda i de flesta stilar. När du lärt dig att behärska denna regel, så kommer dina foton att genast bli ännu bättre än vad de är nu. Än en gång:

Undvik som huvudregel att placera huvudmotivet, t.ex. en person, ett hus eller en bergstopp, i mitten av bilden.

Försök i stället att arrangera det viktigaste på den yttersta eller nedersta tredjedelen (eller båda två). Det skapar harmoni och styr ögats fokus i rätt riktning.

Övning 2.

Nu är det dags för dig att kombinera det vi lärt oss hittills. Ta med dig kameran/mobilen ut och ta tre nya bilder som slaviskt följer Tredjedelsregeln och med mycket negativt utrymme. Posta på Instagram med #minimalismmedtomas så kan vi inspirera varandra. Lycka till!

Kapitel 3: Redigering och efterbehandling

Det här med redigering av bilder är ju en smaksak. Alla tycker vi olika. Jag t ex tycker att det är riktigt roligt och gör så att mina bilder blir så som jag vill ha dem. Självklart är det ju så att ju bättre koll du har på din kamera och teknik, ju mindre behöver du redigera. Men ibland är det helt nödvändigt.

Tidigare skrev jag om Måsen och visade en före och efterbild av den. Här kommer en annan före- och efterbild. Jag kommer gå igenom vad jag gjort och varför. Kanske kommer du få en liten inblick i hur jag tänker och ser på bild?

Den här eken åker jag förbi varje dag. Den står på en äng bredvid Vätövägen. Varje gång jag passerat den har jag funderat över hur jag skulle kunna göra eken till ”min”. Så en dag när det var dimma ute slog jag till. Jag satt i bilen, drog ner rutan och tog några bilder. Jag hade redan bestämt mig för hu den skulle se ut.

Väl hemma så öppnade jag Lightroom Classic, vilket är det redigeringsprogram jag använder. Jag kommer inte gå in så mycket på hur det fungerar, men lite.

Först och främst valde jag att beskära bilden i nederkant. Det blev tvunget eftersom en del av bilen syntes. (gul rektangel). Steg två blev att konvertera bilden till s/v. Därefter höjde jag kontrasten, den vita färgen och sänkte svärtan. Jag är nog ganska nöjd med resultatet måste jag säga. Den skarpögde lägger dessutom märke till att bilden inte följer Tredjedelsregeln så som vi pratat om tidigare, dvs att lägga objektet i kanterna/kryssen. Här har jag istället valt att lägga det mitt i bilden med två tredjedelar som negativ yta. Fungerar det med.

Oftast behövs det inte mer än just beskärning, kontrast och att skruva lite på vitan och svärtan. Det blir ju såklart lite annorlunda om du väljer att fota i färg. Det är därför vi inte vill ha allt för starka färger runtomkring ”objektet”.

Här har jag en bild i färg. Det jag gjorde här var att sänka mättnaden och temperaturen i bilden plus att jag ökade lyster och svärta. Nu måste man ju inte använda Lr utan telefonens (om du använder mobil att fota med) inbyggda redigeringsprogram fungerar alldeles utmärkt. Det finn såklart både andra appar och program att använda. Det är bara att leta.

Slutövning

Nu är det dags att sätta samman alla tre delarna och gå ut och fotografera. Det är det enda och bästa sättet att bli bättre. Se till att alltid ha kameran med dig, för när som helst kommer det perfekta, minimalistiska motivet att uppenbara sig. När du har fångat just den bilden, posta på Instagram med #minimalismmedtomas så kan vi inspirera varandra till ytterligare stordåd. Lycka till!

Tack för att du läst guiden!
Jag hoppas att du har fått inspiration och nya idéer till ditt fotograferande.

Guiden är helt gratis att använda, men om du vill visa uppskattning för mitt arbete får du gärna stötta mig med ett litet bidrag via Swish. Det hjälper mig att fortsätta skapa fler guider och dela med mig av kunskap om fotografi.

Swish: 070-863 30 78